‘Tot onze grote verbazing ging het van thuis uit lesgeven wel vlot’

4
Koen Laenens

Antwerps gemeenteraadslid Koen Laenens is leraar in de eerste graad van het secundair onderwijs op Antwerpen Linkeroever. Hij geeft aardrijkskunde, geschiedenis, godsdienst, en mens & samenleving. Afstandsonderwijs was voor hem een totaal nieuw gegeven, maar dat verliep best wel vlot. Toch zag hij ook veel leerlingen afhaken.

Toen op 13 maart beslist werd dat de scholen voor onbepaalde tijd sloten, was het even zoeken en tasten hoe we nu verder moesten gaan lesgeven. Wat met de voor de deur staande paasexamens, wat met toetsen, hoe in contact blijven met leerlingen …?

Afstandsonderwijs was voor ons een totaal nieuw gegeven. Gelukkig beschikken de meeste handboeken tegenwoordig over een bordboek en ligt de tijd van transparanten al een tijdje achter ons. Nog snel een webcam en goede microfoon aanschaffen en we konden live aan de slag.

Leerlingen moesten hoofdstukken voorbereiden, kregen verbetersleutels toegestuurd, bepaalde leerstofonderdelen werden online gegeven, taken werden in de uploadzones geplaatst, enzovoort. De afgelopen tien weken hebben we als leerkracht heel wat kansen gehad om allerlei digitale middelen uit te proberen.

Lesgeven via Smartschool Live, Zoom, … alles werd getest. Tot onze grote verbazing hebben we gemerkt dat van thuis uit lesgeven wel vlot ging.

Maar!

‘Vaak bereiken we maar twee derde van de klas’

Onze leerlingen waren niet altijd mee. Sommigen hebben thuis geen computer, zwak of geen internet. Ze moeten die ene computer delen met broers en zussen, hebben geen basiskennis van ICT, … Daardoor bereikten we vaak slechts twee derde van de klaspopulatie wat betreft het indienen van taken, het lezen van mails, het aanwezig zijn bij live-lessen. De allerzwaksten waren de eersten die uitvielen, met alle gevolgen van dien: een gigantische leer- en taalachterstand.

‘Vroeger dronken we gezellig koffie in de leraarskamer, nu houdt iedereen afstand’

Nu sluiten we het schooljaar 2019-2020 af in ongewone omstandigheden. Terwijl iedereen vroeger ’s ochtends gezellig zijn koffie dronk, houden we nu een veilige afstand in de leraarskamer. Leerlingen die gemaskerd voor ons zitten met een gemaskerde leerkracht vooraan, kleine klasgroepen, enkelrichtingsverkeer in de gangen, afgebakende zones voor leerlingen en leerkrachten … Het nieuwe normaal.

Laat ons hopen dat het vaccin er snel is. Dat leerlingen en leerkrachten in de toekomst de hygiënemaatregelen blijven respecteren zodat de terugkeer naar het ‘normale’ lesgeven zo snel mogelijk kan gebeuren.



Meer klasverhalen

‘Een student moest meer dan 10 mensen op één afdeling afgeven’

‘Ik weet nu al dat volgend schooljaar voor sommige kinderen heel zwaar zal zijn’

Johan Duyck: ‘Ik was er altijd voor mijn studenten’

Lianna Mkrtchyan: ‘Mijn doel is om iedereen mee te krijgen’

Conny Willems: ‘Afstandsleren met kleuters, hoe doe je dat?’

Geschiedenisleerkracht Ward Baeten: ‘Via YouTube bouw ik een nieuwe invalshoek op voor mijn vak’

‘De kinderen genieten ervan opnieuw naar school te komen’

‘Online zijn de studenten minder snel afgeleid’

‘Ik dacht: dit duurt maar even. Ik had het zwaar mis’

‘In de kerk en parochiezaal is het rustig lesgeven. Al valt de wifi vaak uit.’

‘Tot onze grote verbazing ging het van thuis uit lesgeven wel vlot’

‘Ik stuur mijn studenten regelmatig een persoonlijke mailtje’

Frank Hellemans: ‘Digitaal dieet voor ‘stomme’ studenten is slechts noodrantsoen’

‘Met veel trots kijk ik toe hoe mijn leerkrachten hun grenzen verleggen’

‘Frustrerend’ is het woord dat alles samenvat

Comments are closed.