‘Online zijn de studenten minder snel afgeleid’

9
student volgt online les

“De coronacrisis was voor iedereen zwaar, zeker de periode van de lockdown. Ook voor scholieren. Waarschijnlijk leek het eerst een soort vakantie, maar al snel begonnen ook zij hun vrienden en sociaal contact te missen. Iedereen had zijn eigen manier om hiermee om te gaan. Ik ook”, vertelt Thomas Donvil, docent Engels aan Hogeschool PXL Hasselt en afdelingssectretaris in Tongeren.

Ik geef les aan de Hogeschool PXL in Hasselt, meer bepaald Engels aan tweedejaarsstudenten Accountancy en Fiscaliteit. Ik doe dat nog niet lang, pas sinds eind februari. Drie weken later was het al zover: de lockdown.

PXL besloot op 13 maart al om de gebouwen te sluiten, nog voor de werkelijke lockdown begon. Dat was een verstandige beslissing. Een hogeschool in een centrumstad kan een broeihaard zijn voor corona, want de studenten komen van overal. Voor mij kwam deze lockdown gelegen: net een paar dagen ervoor werd ik geveld door de griep – of was het toch corona, who knows? Dus ik was blij dat ik die dag van thuis uit mocht lesgeven.

Corona in zakelijk Engels

Al tijdens de fysieke lessen werd er vaak gepraat over corona en ik hamerde er toen al op dat studenten die zich ziek voelden, thuis moesten blijven. Ik geef zakelijk Engels en daarbij gaat veel aandacht naar aandelen en het beschrijven van trends. De lessen draaiden daardoor vaak rond corona. Wat was het effect op de beurs? Welke sectoren werden het hardst getroffen? Wat was de voorspelling van economen? Daarop kon ik handig inspelen. Ook na corona zullen volgens mij veel business-lessen kunnen inspelen op deze crisis. Elk nadeel heb zijn voordeel, zei niemand minder dan Johan Cruijff ooit.

Elk nadeel heb zijn voordeel, zei niemand minder dan Johan Cruijff ooit.’

Ik ben zelf nog niet bijzonder lang van de schoolbanken, dus het digitaal lesgeven lukte wel. Het was aanpassen, natuurlijk. De lessen gingen gewoon door zoals gepland maar dan via live sessies op Blackboard, het digitaal platform dat mijn school gebruikt. Het aantal studenten in de online lessen was gelijkaardig aan dat in de fysieke lessen, daarover was ik tevreden. Het aantal daalde ook niet naarmate de lockdown vorderde.

Bepaalde zaken liepen uiteraard minder soepel dan in een echte les. Zo is grammatica bijvoorbeeld een moeilijk onderwerp. Een onderwerp waarbij ik probeer in te spelen op de vragen van de studenten maar dat is online niet altijd mogelijk. Daarom was ik achteraf ook steeds beschikbaar voor vragen. Wat ik wel merkte, is dat de lessen vrij efficiënt waren. Ik kon gerichter lesgeven en de studenten waren ook minder snel afgeleid en er werd onderling ook niet gepraat. Dat is een voordeel.

‘Online kan ik gerichter lesgeven, de studenten zijn minder snel afgeleid’

Hogeschool met een netwerk

De examens voor mijn vak zijn ook vrij vlot verlopen al was het examen opstellen geen sinecure. Ik ben zelf geen expert op digitaal vlak dus het was af en toe wel zoeken. Gelukkig heeft PXL fantastische IT’ers die uitgebreide handleidingen voorzien hadden en telkens klaarstonden voor vragen. Ook ons opleidingshoofd stond steeds klaar bij moeilijkheden. De slogan van PXL luidt niet voor niets ‘De hogeschool met het netwerk’. Problemen met servers of applicaties waren er nooit. Dat helpt natuurlijk wanneer het echte leven zich plots online afspeelt.

Mijn besluit? Het online lesgeven kan in bepaalde gevallen een surplus betekenen. Het is soms efficiënter, studenten letten beter op. Maar het liefst sta ik toch voor mijn eigen groep. Sociaal contact en een band scheppen met studenten, is toch een van de redenen waarom ik deze job zo graag doe. Dat is online veel moeilijker. Ik ga dus blij zijn als het moment aangebroken is dat ik weer voor de klas mag staan. 



Meer klasverhalen

‘Een student moest meer dan 10 mensen op één afdeling afgeven’

‘Ik weet nu al dat volgend schooljaar voor sommige kinderen heel zwaar zal zijn’

Johan Duyck: ‘Ik was er altijd voor mijn studenten’

Lianna Mkrtchyan: ‘Mijn doel is om iedereen mee te krijgen’

Conny Willems: ‘Afstandsleren met kleuters, hoe doe je dat?’

Geschiedenisleerkracht Ward Baeten: ‘Via YouTube bouw ik een nieuwe invalshoek op voor mijn vak’

‘De kinderen genieten ervan opnieuw naar school te komen’

‘Online zijn de studenten minder snel afgeleid’

‘Ik dacht: dit duurt maar even. Ik had het zwaar mis’

‘In de kerk en parochiezaal is het rustig lesgeven. Al valt de wifi vaak uit.’

‘Tot onze grote verbazing ging het van thuis uit lesgeven wel vlot’

‘Ik stuur mijn studenten regelmatig een persoonlijke mailtje’

Frank Hellemans: ‘Digitaal dieet voor ‘stomme’ studenten is slechts noodrantsoen’

‘Met veel trots kijk ik toe hoe mijn leerkrachten hun grenzen verleggen’

‘Frustrerend’ is het woord dat alles samenvat

Comments are closed.