Lianna Mkrtchyan: ‘Mijn doel is om iedereen mee te krijgen’

3
Lianna Mkrtchyan

“Ik ben gemeenteraadslid in Menen en laatstejaarstudente lager onderwijs. Toen de lockdown begon had ik zelf mijn laatste week les en stonden er enkele examens gepland. In mei zou ik drie weken stage lopen. Ik hoopte dat de lockdown tegen dan voorbij zou zijn.

Naast mijn verplichtingen op school begeleid ik doorheen het jaar ook enkele kinderen. Ik was heel erg bezorgd dat ik niet meer langs kon gaan. Het was voor ouders niet gemakkelijk om hun kinderen tijdens deze lockdown te begeleiden, laat staan voor ouders die de taal niet volledig machtig zijn. Ik probeerde die kinderen dan ook via Whatsapp of Messenger te bereiken, maar ik denk dat elke leerkracht kan bevestigen dat dat niet zo gemakkelijk ging.

Tijdens het begeleiden verloor ik veel tijd door telkens te vragen om hun boek te tonen, om luider te spreken, om erop te wijzen dat het scherm blokkeerde en andere technische problemen. Dat vergde enorm veel energie – niet alleen van mij, maar zeker ook van de leerlingen en ouders.”

Leerlingen komen te laat op Zoom

“Eind april deed de hogeschool een oproep om leerkrachten te helpen met preteaching. Ik was heel enthousiast om dat te doen. Ik mocht twee leerlingen uit het derde leerjaar dagelijks begeleiden. Dat ging niet altijd even vlot. In de eerste plaats moest ik maken dat de leerlingen op tijd op Zoom waren, en dat was al een groot punt van frustratie want zelf leef ik mijn afspraken altijd heel stipt na. Ik belde elke dag een halfuur voor de start van de Zoomsessie naar de ouders om hen te verwittigen.

‘Elke vrijdag lag ik uitgeput in de zetel.’

Het tweede probleem was dat ik de leerlingen niet kende en zij mij ook niet. Ik had dus meteen twee taken: hun vertrouwen winnen en hen motiveren. Ik moet zeggen dat ik de vrijdag gewoon uitgeput in de zetel lag. Het was niet gemakkelijk, maar wel enorm dankbaar. Ik heb zoveel kunnen bereiken met de leerlingen en ik had de tijd om alles rustig uit te leggen. Ik denk dat elke leerkracht droomt van ‘maatwerk’, een soort van vraag en aanbod.

Dit afstandsleren heeft getoond welke leerlingen wat nodig hebben. Er zijn leerlingen die perfect alleen kunnen werken, maar je ziet ook dat leerlingen die geen begeleiding krijgen al snel verdrinken in het werk. Toen we onze bubbel mochten uitbreiden heb ik één kindje onder mijn hoede genomen: een kindje dat ik tijdens het jaar begeleid en van wie de mama door de bomen het bos niet meer zag.

‘Er zijn leerlingen die perfect alleen kunnen werken, maar ook leerlingen die snel verdrinken in het werk.’

Ik moet zeggen dat ik mij wel enorm heb geamuseerd met het begeleiden van die leerlingen. Het waren allemaal leerlingen die een duwtje in de rug nodig hadden en die vooral enorm dankbaar waren. Leerlingen met talenten, bij wie door omstandigheden de talenten niet naar voor kwamen.”

Op TikTok met de coole juf

“Toen de scholen op 18 mei terug opengingen, ging ik ten slotte ook van start. Ik mocht lesgeven in een bubbel van het zesde leerjaar op de school waar ik normaal stage zou lopen. Het was in het begin een beetje onwennig en zoeken, omdat ik de leerlingen niet kende. Emotioneel was het enorm lastig voor de leerlingen omdat ze hun vrienden misten. En dan moet je als leerkracht toch proberen hen te motiveren. Het viel ook op dat ze hier en daar leerstof waren vergeten. De lessen verliepen monotoon door gebrek aan tijd. Ik probeerde telkens een kort tussendoortje te plannen zodat ik de leerlingen wat kon motiveren. We maakten vooral veel TikToks in de pauze. Wat ben ik een coole juf 😉.

Ook als studente heb ik dus niet stilgezeten. Ik moet eerlijk toegeven dat ik voorheen de ‘schwung’ een beetje kwijt was door een negatieve ervaring op stage. Door in deze periode een zekere zelfstandigheid en vrijheid te krijgen in de manier waarop ik lesgaf en om de kinderen mee te krijgen, heb ik begrepen waarom ik deze job zo graag doe. Vooral omdat ik ook de kans kreeg om te werken met multiculturele leerlingen.

Mijn doel is om iedereen een gelijke kans te geven en iederen mee te krijgen in het onderwijs. Hierbij wil ik ook de leerkrachten bedanken die voor mij een voorbeeld waren in deze periode. Leerkrachten die dag en nacht klaarstaan om hun leerlingen te begeleiden. Leerkrachten die filmpjes, powerpoints en andere multimedia gebruiken om hun leerlingen te helpen bij het maken van de opdrachten. Deze leerkrachten verdienen het allerbeste.

‘Wat we vooral hebben geleerd, is dat leerkrachten onmisbaar zijn in onze samenleving.’

Wat we vooral hebben geleerd, is dat leerkrachten onmisbaar zijn in onze samenleving. Ik hoop dan ook dat leerkrachten meer respect kunnen krijgen, want vaak wordt onze job onderschat. Chapeau voor alle leerkrachten die op zo’n kort tijd toch hebben geprobeerd om het schooljaar te doen slagen.”



Meer klasverhalen

‘Een student moest meer dan 10 mensen op één afdeling afgeven’

‘Ik weet nu al dat volgend schooljaar voor sommige kinderen heel zwaar zal zijn’

Johan Duyck: ‘Ik was er altijd voor mijn studenten’

Lianna Mkrtchyan: ‘Mijn doel is om iedereen mee te krijgen’

Conny Willems: ‘Afstandsleren met kleuters, hoe doe je dat?’

Geschiedenisleerkracht Ward Baeten: ‘Via YouTube bouw ik een nieuwe invalshoek op voor mijn vak’

‘De kinderen genieten ervan opnieuw naar school te komen’

‘Online zijn de studenten minder snel afgeleid’

‘Ik dacht: dit duurt maar even. Ik had het zwaar mis’

‘In de kerk en parochiezaal is het rustig lesgeven. Al valt de wifi vaak uit.’

‘Tot onze grote verbazing ging het van thuis uit lesgeven wel vlot’

‘Ik stuur mijn studenten regelmatig een persoonlijke mailtje’

Frank Hellemans: ‘Digitaal dieet voor ‘stomme’ studenten is slechts noodrantsoen’

‘Met veel trots kijk ik toe hoe mijn leerkrachten hun grenzen verleggen’

‘Frustrerend’ is het woord dat alles samenvat

Comments are closed.