Johan Duyck: ‘Ik was er altijd voor mijn studenten’

6
Johan Duyck

Johan Duyck uit Denderleeuw is lector elektromechanica op de Odisee Campus in Aalst. Van hoorcolleges en labo’s tot eindwerken, stages en examens: voor alle onderdelen werkte hij een digitaal alternatief uit.

Hoorcolleges

Op het moment van de lockdown ging de campus onherroepelijk dicht. Via ons digitale platform Toledo beschikten de studenten sowieso al over alle lesmateriaal. Bij het lesgeven heb je als docent een uitgebreide set aan presentaties. Ook de achterste rijen in een aula moeten immers alles nog kunnen lezen. Alleen moesten we nu ook audiovisueel materiaal aanmaken. Zo werden alle powerpointlessen ingesproken via Kaltura en op Toledo geplaatst. Daarbovenop gaf ik op de momenten in het lesrooster alle lessen via MS Teams.

Dat bracht plots heel wat werk met zich mee omdat je alle lessen moet inspreken. Het voordeel van dat pakket aan ingesproken powerpoints is wel dat onze afstandsstudenten nu alle lessen kunnen volgen op een moment dat hen uitkomt. Ook de dagstudenten kunnen elke les voor het eerst of als herhaling beluisteren wanneer het hen past.

Labo’s

Labo’s konden tot de eerste versoepelingen van de coronamaatregelen niet doorgaan. Binnen mijn vakgebied bestaat er wel een aantal freeware softwarepakketten, waarmee je sensoren of regelaars kan leren instellen. Via vooraf opgenomen audiolessen konden de studenten heel wat opsteken met deze nieuw ontwikkelde virtuele laboproeven.

Nu de maatregelen versoepeld zijn, hebben we besloten om een aantal labovaardigheden toch te geven. Maar waar een labo meestal gegeven werd in groepen van 18 studenten, geef ik nu elk labo drie keer, in groepjes van zes. Het voordeel voor de student is dat hij nu alleen achter zijn opstelling staat. De kennis van de vaardigheden kan er maar wel bij varen.

Tijdens de volledige lockdown hebben we de planning van de hoorcolleges naar voor geschoven om achteraf alle tijd in de labo’s te kunnen steken. Ook na de examens zullen we nog labo’s geven.

Eindwerken, stages en examens

Onze laatstejaarsstudenten hadden net twee weken stage achter de rug toen veel bedrijven de deuren sloten. Daardoor werden de bachelorproeven meer theoretisch uitgewerkt en minder praktisch uitgevoerd. Alle ondersteuning kregen ze via MS Teams. Je hebt dan wel minder verplaatsingen, maar ik was zeven dagen op zeven bereikbaar. Onze studenten hadden het al moeilijk genoeg door de omstandigheden.

Ik ben zeven dagen op zeven bereikbaar. Onze studenten hebben het al moeilijk genoeg.

Omdat de opdracht ‘contactluw onderwijs’ bleef, moeten we zoveel mogelijk examens afnemen via een digitaal platform, waarbij de student thuis zijn examen maakt. Als docent dien je wat mee te volgen via MS Teams, maar het is heel moeilijk om te beletten dat ze hulpmiddelen gebruiken. Daarom testte ik in al mijn examens op inzicht. Alle bronmateriaal was toegestaan, behalve een hulplijn. Wanneer ik vroeger een examen opstelde, was ik daar doorgaans een dag mee bezig. Nu heb ik een week werk gehad per examen. Zo stelde ik per hoofdstuk vragenpools op met allemaal inzichtelijke vragen.

Voor het opstellen van het eigenlijke digitale examen maakte ik dan vragensets per pool. Alle vragen worden willekeurig gekozen, de volgorde van het juiste antwoord staat op een andere plaats. En bij berekeningen is het cijfermateriaal anders. Op die manier krijgen alle studenten andere vragen.

Geen verlofperiode

Als je dit alles leest, dan zal je begrijpen dat deze periode geen verlofperiode was. Zo moest je een heel andere didactiek aan de dag leggen. Je hebt via Teams totaal niet de interactie met je studenten zoals je die gewoon bent. Al het bronmateriaal moet je nu audiovisueel aanbieden. Niet zoals vroeger met af en toe een goed filmpje ofzo, maar gewoon voor alles. Op Odisee hebben we het geluk een heel goed ontwikkeld digitaal platform te hebben. De collega’s in de humaniora hadden met hun Smartschool in het begin wel al eens problemen met de snelheid van het systeem.

Door de omstandigheden wou ik er ook altijd zijn voor mijn studenten. Elke dag van de week stond ik hen te woord. Hoewel deze periode heel druk was, heb ik mij in een heel snel tempo heel wat digitale technieken eigengemaakt. Wat ik produceerde zal achteraf bruikbaar zijn voor brossers, afstandsstudenten of voor studenten die alles nog eens willen herbeluisteren. Vandaar dat ik deze coronaperiode als een positieve zaak heb ervaren. Mijn lesmateriaal is vollediger geworden.

‘Ik heb de coronaperiode als een positieve zaak ervaren.’

Tweede golf

Is het nu gedaan? Nee, ook volgend academiejaar starten we met een organisatie die ervan uitgaat dat er een tweede golf komt. Zo geldt er bij ons de regel dat er slechts 15 à 25 procent van de normale bezetting aanwezig mag zijn op de campus.

Waar we voorheen konden verder werken met studenten die we al kenden uit ‘normale tijden’, gaan we starten met eerstejaarsstudenten die we nog niet kennen. Daarom zullen wij alle hoorcolleges voor de eerstejaars toch op de campus brengen, maar in kleinere groepen. Ook hier is de conclusie dat we per vak minstens naar een verdubbeling tot verdriedubbeling gaan van het aantal lestijden per vak voor een docent.

Uit alle maatregelen die ik hier heb opgesomd, merk je dat docenten zich nu dubbel en dik plooien voor hun studenten. Toch durf ik ook een vraag te stellen aan onze minister van onderwijs, Ben Weyts. Om onze labo’s in deze tijden efficiënt te laten verlopen hebben we nood aan extra middelen om simulatiesoftware te kopen. Die waren niet gebudgetteerd en zijn nu een extra uitgave die broodnodig is. Ik hoop dat hij daar wat extra’s kan toeschuiven richting de industriële wetenschappen. Op deze manier kunnen de studenten beter voorbereid aan de fysieke labo’s beginnen.



Meer klasverhalen

‘Een student moest meer dan 10 mensen op één afdeling afgeven’

‘Ik weet nu al dat volgend schooljaar voor sommige kinderen heel zwaar zal zijn’

Johan Duyck: ‘Ik was er altijd voor mijn studenten’

Lianna Mkrtchyan: ‘Mijn doel is om iedereen mee te krijgen’

Conny Willems: ‘Afstandsleren met kleuters, hoe doe je dat?’

Geschiedenisleerkracht Ward Baeten: ‘Via YouTube bouw ik een nieuwe invalshoek op voor mijn vak’

‘De kinderen genieten ervan opnieuw naar school te komen’

‘Online zijn de studenten minder snel afgeleid’

‘Ik dacht: dit duurt maar even. Ik had het zwaar mis’

‘In de kerk en parochiezaal is het rustig lesgeven. Al valt de wifi vaak uit.’

‘Tot onze grote verbazing ging het van thuis uit lesgeven wel vlot’

‘Ik stuur mijn studenten regelmatig een persoonlijke mailtje’

Frank Hellemans: ‘Digitaal dieet voor ‘stomme’ studenten is slechts noodrantsoen’

‘Met veel trots kijk ik toe hoe mijn leerkrachten hun grenzen verleggen’

‘Frustrerend’ is het woord dat alles samenvat

Comments are closed.