‘Frustrerend’ is het woord dat alles samenvat

6
Gefrustreerde student (c) Getty Images

Guy Van der Streeck, penningmeester van N-VA Aalst, is leerkracht wiskunde en economie. ‘Frustrerend’ is het woord dat voor hem de voorbije maanden samenvat.

Frustrerend omdat je je beroep niet kan uitoefenen zoals het hoort. De interactie die je normaal hebt met je leerlingen en waardoor je met je ellebogen aanvoelt of ze de leerstof in de klas, bij de uitleg zelf, begrepen hebben, valt volledig weg. Daar kan geen SmartschoolLive of Zoom tegenop.

Frustrerend omdat je in de periode vóór Pasen geen nieuwe leerstof mocht geven. Enkel herhalingen. Er zijn dus weken verloren gegaan. Enkel herhalingsoefeningen. Geen echte uitdaging voor de leerlingen.

Velen haken af, een na een

Frustrerend omdat je na Pasen wel nieuwe leerstof mag geven – enkel online met filmpjes, powerpoints, en livesessies – maar waarbij je toch aanvoelt dat je enkel de sterkere leerlingen mee hebt. De zwakkere leerlingen verlies je geleidelijk. Een beetje zoals je zand van tussen je vingers voelt glijden. Die zwakke leerlingen waren al niet (goed) mee vóór corona, zijn een vijftal weken niet uitgedaagd en krijgen dan nieuwe leerstof op hun bord. Ze haken geleidelijk aan af, een na een.

‘De zwakkere leerlingen verlies je geleidelijk. Een beetje zoals je zand van tussen je vingers voelt glijden.’

Ik geef les in de sterkere tso-richting Boekhouden-Informatica en merk dat ik acht van de tien leerlingen tot het einde meeheb. Maar in een voor wiskunde zwakkere richting (Secretariaat-Talen) denk ik dat ik er nog twee van de tien over de streep heb. De rest is gewoon afgehaakt, niet meer mee.

Altijd achter de feiten aanlopen

Frustrerend ook omdat corona zoveel méér werk met zich meebrengt: 72 leerlingen wiskunde. Elke week tien oefeningen in de klas. Dat zijn 720 afgewerkte oefeningen. Nu, met corona, zijn dat dus 72 bundeltjes met tien oefeningen. Elk van die bundeltjes openen, becommentariëren, foutenanalyse doen, antwoorden aan de leerlingen, nog eens op hun vragen daaromtrent antwoorden, enzovoort.

Je bent er een hele week mee bezig en tegen dat het zondag is, vallen er weer 720 oefeningen in je mailbox. Dat is nachtwerk. Elke keer weer. Zeker als je thuis kinderen en een partner hebt die eigenlijk in hetzelfde schuitje zitten: schoollopende kinderen, partner ook leerkracht. Qua verbeterwerk loop je altijd achter de feiten aan. Het is niet te volgen. Naast de 72 leerlingen wiskunde heb ik ook nog 30 leerlingen economie: zelfde verhaal.

Leerlingen schrijven massaal over

‘Leerlingen schrijven de taken massaal van elkaar over.’

De grootste frustratie zit in de evaluatie. Leerlingen schrijven de taken MASSAAL van elkaar over. Vooral leerlingen die vóór corona buizen en tekorten opstapelden, leveren nu quasi perfecte taken in. Uiteraard allemaal van elkaar gekopieerd. Er zijn ook eerlijke leerlingen, daar niet van. Maar je mag toch rekenen dat voor wiskunde 25 tot 40 procent van de ingediende taken plagiaat is of werd ingevuld door oudere broer/zus of door de ouders.

Van deliberatie naar debileratie

Komt daarbij de frustratie van de toekomstige deliberatie. Ik noem dat graag de debileratie. Leerlingen die vóór 13 maart geen tekorten hadden, passeren sowieso naar het volgende jaar. Leerlingen weten dat. Onlangs kwam ik op straat een leerlinge tegen bij de bakker die geen enkel tekort had voor de dertiende en die sindsdien geen énkele taak heeft ingediend. Ik sprak haar hierover aan. Antwoord: ‘Mijnheer, ik ga toch geen inspanningen meer doen als ik er al door ben. Kijk maar op de site van onderwijs Vlaanderen. De school kan mij niks meer doen …’

Bijkomende frustratie: de delibererende klassenraad mag de opdrachten in coronatijd enkel beoordelen in het voordeel van de leerling. En die leerling die heeft geplagieerd en gefraudeerd tegen 100 kilometer per uur? Ja zeg, hoe naïef kunnen we zijn? Toen men dat gaan beseffen is, heeft men vlug gezegd dat er voor bepaalde jaren peilingstoetsen van thuis uit gemaakt mochten worden. Mensen, mensen, is daarmee gefraudeerd, zeg. Maar je mag hier als delibererende klassenraad toch (enkel) rekening mee houden in het voordeel van de leerling. Ja, zeg … Voor de vierdes en de zesdes mag je echte examens houden. Deze mogen ‘meetellen’. We zullen zien.

Liever doorlaten dan tegenhouden

‘Je voelt nu al aan dat schooldirecties dit jaar liever zullen ‘doorlaten’ dan zullen ‘tegenhouden’ om ‘geen problemen te krijgen’.’

Frustrerend is ook dat er zoveel leerlingen zullen ‘passeren’ die volgend jaar niet op hun plaats zullen zitten. Je voelt nu al aan dat schooldirecties dit jaar liever zullen ‘doorlaten’ dan zullen ‘tegenhouden’ om ‘geen problemen te krijgen’. De problemen liggen dan volgend jaar bij de leerkrachten die zullen moeten remediëren dat het niet schoon meer is, het niveau zal weer zakken en de sterkere leerling zal daar weer eens de dupe van worden. Het aantal fout gekozen studiekeuze-oriëntaties en studiekeuze-richtingen zal volgend schooljaar nóg hoger liggen dan in de andere jaren.

Enige lichtpuntje: veel van mijn collega’s hebben eindelijk de digitale weg ontdekt. Elk nadeel heb blijkbaar inderdaad zijn voordeel. Maar het is een schrale troost.



Meer klasverhalen

‘Een student moest meer dan 10 mensen op één afdeling afgeven’

‘Ik weet nu al dat volgend schooljaar voor sommige kinderen heel zwaar zal zijn’

Johan Duyck: ‘Ik was er altijd voor mijn studenten’

Lianna Mkrtchyan: ‘Mijn doel is om iedereen mee te krijgen’

Conny Willems: ‘Afstandsleren met kleuters, hoe doe je dat?’

Geschiedenisleerkracht Ward Baeten: ‘Via YouTube bouw ik een nieuwe invalshoek op voor mijn vak’

‘De kinderen genieten ervan opnieuw naar school te komen’

‘Online zijn de studenten minder snel afgeleid’

‘Ik dacht: dit duurt maar even. Ik had het zwaar mis’

‘In de kerk en parochiezaal is het rustig lesgeven. Al valt de wifi vaak uit.’

‘Tot onze grote verbazing ging het van thuis uit lesgeven wel vlot’

‘Ik stuur mijn studenten regelmatig een persoonlijke mailtje’

Frank Hellemans: ‘Digitaal dieet voor ‘stomme’ studenten is slechts noodrantsoen’

‘Met veel trots kijk ik toe hoe mijn leerkrachten hun grenzen verleggen’

‘Frustrerend’ is het woord dat alles samenvat

Comments are closed.