Conny Willems: ‘Afstandsleren met kleuters, hoe doe je dat?’

5
Conny Willems

Toen op 13 maart de scholen moesten sluiten, stond Conny Willems uit Berlare voor de grootste uitdaging in haar 36-jarige loopbaan als kleuterjuf.

‘Toen de scholen moesten sluiten, stond ik voor de grootste uitdaging in mijn loopbaan.’

Afstandsleren met kleuters? Hoe doe je dat?

Gelukkig hou ik wel van een uitdaging en al snel ging ik aan de slag met het digitale platform Padlet. Ook (het merendeel van) mijn rakkertjes van de derde kleuterklas begon enthousiast met het posten van foto’s en reacties. De ouders kregen elke week een nieuwsbrief via mail om het nieuwe thema in te leiden en om af te spreken wanneer ze het werkbundeltje konden afhalen. Ook knutselpakketjes met instructies en het nodige materiaal kregen ze mee naar huis.

Natuurlijk is het meegeven van werkbundeltjes en knutselpakketjes te eenzijdig om kleuters in een thema te betrekken. Daarom ben ik aan de slag gegaan met Bookcreator. Met die tool maakte ik zelf digitale verhalen en informatieve boekjes die ik dan op Padlet plaatste. Op die manier kregen ze de leerstof mee, verteld door hun juf. De positieve reacties waren een stimulans om daarmee door te gaan.

Niet iedereen is mee

Al gauw bleek dat enkele kleuters toch niet actief deelnamen. Die heb ik dan gebeld om hen op het juiste spoor te zetten. De anderstaligheid speelde daarbij vaak een rol.

Regelmatig mailde ik ook een evaluatieformulier naar de ouders om te weten te komen of het aanbod voldoende was of te veel of te weinig, of de moeilijkheidsgraad van het aanbod oké was, enzovoort. Bij problemen belde ik ouders en kleuter op en stuurde bij waar nodig.

‘Bij problemen belde ik ouders en kleuter op en stuurde bij waar nodig.’

Het was best wel een boeiende en leerrijke ervaring, maar er kroop ontzettend veel tijd en energie in. Ik was eigenlijk constant bezig met werken voor school. Op het einde voelde ik ook wel dat het zwaar werd voor zowel ouders als kleuters.

‘Ik was dan ook superblij toen de kleuterscholen weer open gingen.’

Ik was dan ook superblij toen de kleuterscholen weer open gingen. Superblij, maar toch ook wel wat ongerust. Tegenstrijdigheden in de berichtgeving, constant veranderen van maatregelen, het was niet meer te volgen. Het heeft mijn directeur heel veel geld en energie gekost om te voldoen aan alle richtlijnen. Maar de veiligheid van zijn leerkrachten en leerlingen kwam steeds op de eerste plaats.

Hartverwarmende reacties van ouders en leerlingen

We hebben ook een ludiek filmpje gemaakt met het ganse team voor onze leerlingen en ouders om hen te laten weten dat we hen misten. Het was hartverwarmend om de reacties van de ouders en leerlingen te horen.

Op de foto’s zie je een van de mondmaskers uit mijn verzameling en mijn ‘gepimpte’ faceshield.

Kleine anekdote die erbij hoort: ik had mijn faceshield gepimpt om het wat leuker te maken voor de kleuters en om beter verstaanbaar te zijn dan met een mondmasker. Na een tijdje zei een van hen: “Juf, wij willen eigenlijk liever dat je een mondmasker draagt want met je schild kunnen we je ogen niet goed zien.” Dat om te schetsen wat kleuters eigenlijk aanspreekt. Ze geven ook hun mening over mijn verschillende mondmaskers. Dat op de foto is hun favoriet. Ook de klaspoppen Nellie en Cezar zijn goed beschermd met hun mini-mondmaskertjes.

Ik kan alleen maar hopen dat bij een eventuele volgende crisis de communicatie consequenter en beter verloopt en dat richtlijnen beter op elkaar afgestemd en realistisch zijn.



Meer klasverhalen

‘Een student moest meer dan 10 mensen op één afdeling afgeven’

‘Ik weet nu al dat volgend schooljaar voor sommige kinderen heel zwaar zal zijn’

Johan Duyck: ‘Ik was er altijd voor mijn studenten’

Lianna Mkrtchyan: ‘Mijn doel is om iedereen mee te krijgen’

Conny Willems: ‘Afstandsleren met kleuters, hoe doe je dat?’

Geschiedenisleerkracht Ward Baeten: ‘Via YouTube bouw ik een nieuwe invalshoek op voor mijn vak’

‘De kinderen genieten ervan opnieuw naar school te komen’

‘Online zijn de studenten minder snel afgeleid’

‘Ik dacht: dit duurt maar even. Ik had het zwaar mis’

‘In de kerk en parochiezaal is het rustig lesgeven. Al valt de wifi vaak uit.’

‘Tot onze grote verbazing ging het van thuis uit lesgeven wel vlot’

‘Ik stuur mijn studenten regelmatig een persoonlijke mailtje’

Frank Hellemans: ‘Digitaal dieet voor ‘stomme’ studenten is slechts noodrantsoen’

‘Met veel trots kijk ik toe hoe mijn leerkrachten hun grenzen verleggen’

‘Frustrerend’ is het woord dat alles samenvat

Comments are closed.